ridlektion

   Pappa är just nu inne i sin mest skadeglada period. Då temperaturen når över 10-graders-sträcket allt oftare nu så har han beslutat sig för att ta fram mopeden. Detta innebär att jag - 18 år med körkortet i ögonvrån - tvingas köra en fjantig moped varje tisdagskväll när jag har ridlektion.
   Därför byltade jag på mig ridbyxor, regnbyxor, linne, luvtröja, stickad herrtröja strl XL (enorm alltså), halsduk, vindjacka och skidvantar. Fyllde fickorna med morötter som vanligt, tog min ridhjälm och körde iväg.
   Lagom till skolan här i Hånger insåg jag att jag hade glömt ridhandskar (livsviktigt) och sporrar (för er oinvigda är det ett framåtdrivande hjälpmedel man har på skorna) (dessa skulle också var livsviktiga om jag skulle få den häst jag anade att jag skulle få). Fick tvärbromsa och vända.
   Rusade in i huset med detta klädbylte, musik i öronen och vadderad hjälm. Skrek "Jag hör inget!" till alla jag såg. Hämtade vad jag behövde, kollade klockan, insåg att jag var 10 minuter efter min tidsplan, gasade iväg (44 km/h - lysande hastighet).
   Körde utan att lätta på gasen i 22 minuter (har klockat tiden förut), ett monotont, nasalt ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ symboliserar hur tråkigt det är att åka moped.
   Framme vid ridskolan, svänger in på deras väg, bam bam bam bam bam - justja, det är ju här det är så gropigt. Men lite whiplash har väl ingen dött av. Parkerar mopeden, kastar av mig hjälmen, springer in i stallet - vill ogärna bli mer än nödvändigt förknippad med mopeden. 
   Kollar listan - jaja, det blev den hästen jag trodde. Kadett, även känd som stallets slöaste. Står inne i "klubbrummet" och trär av mig regnbyxorna när jag plötsligt hör att Kadett har blivit halt. Tråkigt för honom, lite roligare för mig. Går in till ridhuset, frågar min ridlärare vilken häst jag ska ha istället, hon ger mig ett glädjens budskap - jag får Julia, även känd som en av mina favoriter.
   In till stallet igen, borsta, borsta, kratsa, sadla, tränsa, gå ut vänta på lastbil som ska lasta ner container (nej, det hör inte till vanligheterna men idag var det så och jag är inte den som ljuger), gå in i ridhus, sitta upp.
   Lektion: Sidvärts + cavaletti - 3/5
   Julia: Mjuk, villig, lite problem med högerbog, bästa galoppen - 5/5
   Jag: Duktig idag, överböjer lite i halsen då och då - 4/5
   Sitta av, gå in i stall, flytta från box till spilta (hon stod fel, någon hade bytt plats på henne och Baloo), tränsa av, sadla av, hänga upp sadel, tvätta bett, hänga upp träns, lägg jätteskitigt schabrak i tvättrummet, borsta, borsta, ge morötter, klappa, gulla, kratsa, morötter, hejdå, ge hö till alla hästar.
   Sen på med alla kläder igen och traska ut till mopeden. 
   Hem: ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ. 
   Hemma: Alla muskler har stelnat, kan knappt böja mig, ena lampan sönder i duschen (mörkt därinne), äta, kolla TV, sen var det nu. 
   Nu: Ska ta med mig lillkatten och lägga mig. 

gonatt tack för idag ses imon 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0