lär dig tala som folk

Sonen blev lovad glass om han var snäll och städade sitt rum ordentligt. Sonen var inte snäll. Sonen blev varnad. Sonen var inte snäll. Sonen får ingen glass.
Och nu är han skitarg för det.
Då spelar han ut sitt triumfkort, ett litet trick som han tror sig besitta.
Han säger såhär, fast på danska då:
- Snällaaa, kan jag inte få en glass?
Så säger jag nej.
Då börjar han gapskratta.
- Alltså får jag en glass! För jag sa om jag INTE får en glass och då sa du nej!
Och ungefär här känner jag att även om han var svensk så skulle jag inte ge mig in på att förklara denna grammatiska regel för honom.
Jag bara suckar och skakar på huvudet medan han fortsätter.
- Jag lyckas lura riktigt många med det tricket alltså. Alla jag säger det till går på det!
Och inom mig sjunger en ilsken kör: duuu haaaaar feeeel duuu haaaar feeeeel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0