jo jag tänkte att

Alltså ni ska bara veta hur många teorier och funderingar som har kommit upp i mitt huvud efter Harry Potter.

Tänk såhär.

I vår värld, då är godhet ingen superkraft. Att vara god i vår värld, det ger ingen makt. Om de onda och de goda tävlar mot varandra så vinner de onda ty de skyr inte dödandet. Kärlek räddar inga liv, kärlek ger inget skydd. Om 10 människor skulle lyckas ta över världen så skulle troligen deras främsta egenskap vara ondska. Man vinner inga krig genom godhet. Och i vår värld är det krig som gäller.

I Harry Potters värld är det också krig som gäller, men då är kärlek ett vapen, eller snarare ett skydd deluxe. Inte i vår värld.

Är det inte sorgligt? För det ÄR ju såhär även om det låter otroligt cyniskt.

Tänk på de som blivit mördade för sin godhet, som Martin Luther King, vem vann den kampen? Martin Luther King som dog eller den onde som överlevde?

Godhet segrar jag aldrig. Ondhet är starkare än godhet i den riktiga världen, till skillnad från sagevärlden.

Ändå fortsätter vi sträva efter att vara goda.

Och snälla Jesus och Gud och änglarna gör så att alla fortsätter med det. Ändå.

Kommentarer
Postat av: Hassan, vem skulle annars kunna föra ett så utvecklat och sofistikerat resonemang?

För det första, det är oerhört svårt att kommentera på din blogg eftersom att bakgrunden i den textruta jag nu befinner mig i har det där fula mönstret som du har som nått tema.



I alla fall (ledsen om du tog illa upp när jag kallade ditt tema för fult), det finns ingen mening med att prata om ondska och godhet då begreppen är påhittade. Att vara ond eller god innebär bara att man har ett ändamål med sitt agerande, antingen "gott" eller "ont". Vad som är gott och ont är ju också det högst ifrågasättningsbart, men skitsamma.



Nej godhet är ingen superkraft, men är ondska det? Jag tror varken ondska eller godhet har övertag gentemot varandra utan vad som avgör vem som vinner är i högsta grad beroende på situationen.



"Man vinner inga krig genom godhet" - va? Nej man vinner inga krig genom att gå runt och pussa på folk om det är det du menar. Dock kan ju någon inbilla sig att han handlar av godhet, säg USAs president. USA kan vinna krig och den generella uppfattningen är att USA för krig just för att ta bort ondskan från jorden.



Det här är förvirrande skit för jag insåg precis att jag inte har någon aning om det jag skrivit makes any sense. Iaf, det sista jag hade att säga:

Alla vill vara goda, och jag tror inte det är många som erkänner att dem är onda. Tänk harry potter ur LVs (lord v) perspektiv. Tre fula ungar (varav en GINGER) springer runt halva jorden för att döda honom. Vilka galningar måste voldy tänka - vad har jag gjort? Jag försöker bara rädda världen från all denna ondska som AB (albus B) bedrev.



Jag hade mycket mer smart att skriva men jag kan inte riktigt reda ut det i min hjärna, im outttttt

2011-07-17 @ 19:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0