tänk när man får köpa en pepsi

Cirka 12 år gammal står jag i Hemköps kö tillsammans med mamma. Ohälsosamt nära glittrar det stora skåpet med kylda drycker.
- Mamma. När jag blir stor ska jag köpa Pepsi när jag handlar.
- Det kommer du inte vilja.
 
Hej Ellen 12 år. Hej.
 
Jag vet så väl vad du drömde om. Frihet.
 
Du såg Bridget Jones och ville också äta glass i sängen. Du såg hästtjejen i stallet och ville också ta en cigg när livet kändes skit. Du såg ljuslyktorna på Indiska och ville inreda din värld. Du såg klockan slå 21:30 och ville aldrig mer ha en sovtid. Du satt kvar sist vid matbordet och förbannade att aldrig få din favoritmat.
 
I dag är det den 24 juni 2012 och jag har ätit sinnessjukt god mat flera dagar i rad. Samma rätt, hemlagad av mig, en likadan portion varje dag. Fyfan vad gott det har varit.
 
Och plötsligt slår det mig att jag sitter i den finaste värld jag någonsin skapat, min värld i denna stad. Klockan är 23:09 en söndagskväll, jag ser på otextad engelsk serie och äter glass i sängen. Jag har köpt den glassen för egna pengar, jag har ett stabilt cashflow, ärbart sparkonto och lön. I vänstra fickan på min regnjacka ligger ett paket cigaretter för nödfall när man vill känna sig filmiskt ledsen.
 
 
 
Men mamma hade rätt. Det är inte ofta jag är sugen på Pepsi.

Kommentarer
Postat av: Mikka

Så jäkla mycket igenkänning på detta inlägg! Sa också det i flera år innan jag flyttade: "När jag flyttar hemifrån ska jag dricka läsk på vardagar också, inte bara på helgerna".
Och det händer faktiskt att jag gör det ibland. Byter ut det mot ciggen liksom.

2012-06-25 @ 15:35:43
URL: http://dearscrapbook.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0