en dag med fåglar (detta skrevs igår)

Läs rubriken om du inte gjort det. Nu kör vi.

Den här dagen började på låtsas klockan 05:20 när jag steg upp. "På låtsas" eftersom jag halvsov ända till 06:05 då följande hände:

Jag kör bilen mot jobbet i Bredaryd. I godan ro. Lyssnar på Justin Bieber och håller på att vakna, håller ratten med en hand och chillar. DÅ! PANG! SPLATT! KVITTER! Jag ser hur något skjuter som en projektil mot vindrutan, jag duckar och kisar med ögonen.



Hinner dock se hur knytet träffar vindrutan mitt framför mitt ansikte och hur det plötsligt exploderar av fjädrar på rutan.

Och lika snabbt var det över. Jag krockade med en fågel. Insikten slog ner i mig som en blixt. En stackars liten puttefågel - nu död.




- NÅGRA TIMMAR GÅR -

Klockan är 14:45 och jag kommer hem. Ena dörren till vårt uterum har varit 1 dm öppen så att katten kan gå in där. Jag går in dit, sätter mig och flyger sedan upp igen ASRÄDD ty det är en koltrast (fågel stor som två knytnävar) därinne?!?!

Så jag öppnar ena skjutväggen till den. Flyger den ut? Nej. Måste jag bära ut den? Ja. Vad händer när jag tar tag i den? Jo, det säger POFF och plötsligt singlar det ner fjädrar över hela mig. Fågeln skriker och jag hivar ut den i friheten.

Tar tre andetag och sätter mig igen, fördjupar mig i Kronobergarens artiklar, några minuter går. Då! Det rasslar till bredvid mig och jag ser hur en exakt likadan fågel landar på ett trappsteg och sen sladdar rätt in i vardagsrummet. Jag blir så trött.

Går in i vardagsrummet. Fågeln har satt sig på soffan, den hyperventilerar av skräck. Jag griper tag i den och den börjar gallskrika. Jag spärrar upp ögonen av skräck, rusar ut i friheten och släpper den!

...Men den flyger inte iväg utan stannar i mina händer. Den sitter på mitt pekfinger i 5 minuter innan jag tröttnar. Går till en annan altan för att sätta ner den lite skyddat. Precis när jag tar tag i den säger det POFF igen och hela den andra altanen täcks av fjädrar.



Såhär i efterhand: fågel 2 bajsade på minst 5 ställen i uterummet, bland annat på tre fåtöljer och en tavla, fågel 3 bajsade på soffan.



Kommentarer
Postat av: HANAPEE SVARAR

Tjena! Nej jag ska inte till USA! Har ej råd. Smek! /hp

2011-07-30 @ 18:24:17
URL: http://hanapee.blogg.se/
Postat av: Vanja

Jag älskar dig Ellen. Noter tiden hehe (can't sleep)

2011-07-31 @ 04:54:20
Postat av: En blogg om Kevin

Haha, låter som som en jobbig fågeldag det där :P

2011-08-02 @ 19:24:50
URL: http://tusenniohundraelvadagar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0